TeknologiNyheterOsloby

Rekordmange elbilmodeller solgt i Norge

For første gang er det registrert flere elbilmodeller enn fossilbilmodeller i Norge. Bilkjøpere har rekordmye å velge i.

BILTURIST: Irske Ian Punch titter på en av Nios biler i Oslo.Foto: Truls Skram Lerø / NRK

– Det er mer mangfold i bilmodeller her enn i Irland, sier irske Ian Punch.

Han har tatt turen inn hos elbilprodusenten Nio sitt visningsrom i Karl Johans gate i Oslo.

I lyse lokaler, med egen kafé, bibliotek, lounge og et antall biler du kan telle på to hender, holder den kinesiske produsenten til.

En skuelysten fotgjenger ser inn vinduet til Nio.Foto: Truls Skram Lerø / NRK

– Jeg så bilene da jeg var i Kina nylig, men de er ikke i Irland. Det tar nok minst ett år før de kommer dit, sier Punch.

Det er mange turister som kommer innom lokalet, og Norge er i en særstilling når det gjelder nye elbilmodeller.

– Vi er et marked som hele tiden har fått de helt nye elbilmodellene, og ofte helt først, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Hun mener bakgrunnen er en god elbilpolitikk over tid som har gjort elbilene konkurransedyktige for forbrukerne tidligere enn i andre land.

Generalsekretær i Norsk elbilforening Christina Bu sier norske elbilkjøpere kan velge i et stort marked.Foto: Truls Skram Lerø / NRK

Oppdaterte kunder

Til nå i år er det registrert 177 ulike elbilmodeller på norske veier.

– Så langt er det solgt eller registrert flere forskjellige elbilmodeller enn fossilmodeller. Det er første gang det skjer noensinne, sier Bu.

– Folk er mye mer opplyst nå enn det de var før. Så de kommer mer ferdig inn i butikken med tanker og ideer om hva de har lyst på, sier han.

Det er høyt under taket, og bilene skinner blankpolerte i det store lokalet på Lilleaker i Oslo der Clemetsen jobber. Også han ser at det blir flere modeller og aktører.

– Vi merker at konkurransen er hardere, det er flere merker som kan velges, og det begynner å bli mye bra biler der ute, ifølge Clemetsen.

Ringvirkninger

Norge nyter veldig stor respekt internasjonalt med at vi har fått til en sånn stor endring av bilparken, ifølge Norsk elbilforening.

Noe som også har ført til at Opel, Hyundai, Jaguar, Mercedes og Seat har lansert nye modeller i Norge, selv om Norge på verdensbasis er et lite marked. I Norge selges det rundt 150.000 nye biler hvert år.

Bilene blir i større og større grad datamaskiner på hjul, sier Christina Bu.

De har allerede hatt elbil, og hun sier mannen har brukt mye tid på research før kjøp av ny.

– Om en skal ha full oversikt, så må du jobbe en del med det, sier Egil Aalberg. Han understreker likevel at rekkevidde og ladehastighet er det viktigste for dem.

Vis mer

Relaterte Artikler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to top button