Helse og LivsstilNyheter

Ballinciaga får gebyr på 1.5 millioner for brudd på alkoholloven

Helsedirektoratet ilegger musikkgruppen Ballinciaga et overtredelsesgebyr på 1.5 millioner kroner for omfattende brudd på reklameforbudet i alkoholloven. Bandet fikk forhåndsvarsel om et gebyr på inntil 2.4 millioner kroner tidligere i år.

Hovedgrunnen til at Helsedirektoratet ikke har fattet vedtak om maksgebyr, er at musikkgruppen slettet alt ulovlig innhold i sosiale medier umiddelbart etter varselet de fikk fra helsemyndighetene. Produsenten av den alkoholholdige drikken som Ballinciaga har reklamert for, får et tilsvarende overtredelsesgebyr.

Les vedtak om overtredelsesgebyr her (Nummer En).

Les vedtak om overtredelsesgebyr her (The Big Norwegian)

Alvorlige brudd

All form for alkoholreklame er forbudt. Ballinciaga har reklamert for alkohol, brukt alkohol i reklamer for egen musikk og egen «merch» og brukt liknende design på alkoholholdige produkter som i bandets designprofil. Alt dette er forbudt etter alkoholloven. Helsedirektoratet mener bruddene er alvorlige av flere grunner.

Helsedirektør Cathrine M. Lofthus
Cathrine M. Lofthus.

– Først og fremst fordi de i stor grad retter seg mot barn og unge. I tillegg har de mange følgere i sosiale medier som blir eksponert mot disse lovbruddene, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus.
– Det er svært godt dokumentert at alkoholbruk knyttes til alvorlige helseskader. Alkohol påvirker hjernen allerede ved lave promillenivåer. Konsentrasjon, hukommelse og dømmekraft svekkes, og risikoen for ulykker og vold øker. Langvarig bruk kan føre til kognitiv svikt, psykiske lidelser og avhengighet. Det er gode grunner til at vi har strenge regelverk knyttet til salg og markedsføring av alkohol.

Tatt grep

Helsedirektoratet har avdekket flere brudd på reklameforbudet på sosiale medier som YouTube, TikTok og Instagram. I tillegg har Ballinciaga reklamert for alkoholholdig drikke på arrangementer. Imidlertid tok gruppen raskt grep etter forhåndsvarselet.

– Ballinciaga rettet seg umiddelbart etter at de mottok varselet. Så vidt vi har kunnet se, har de også i tiden som har gått siden forhåndsvarselet, tatt grep for å følge opp regelverket. Det er en viktig begrunnelse for hvorfor vi har valgt å legge oss lavere enn maksbeløpet, sier Lofthus.

Alkohollovens virkemidler

Norge har hatt forbud mot alkoholreklame i 50 år.  Verdens helseorganisasjon (WHO) peker på tre virkemidler som har godt dokumenterte effekter på alkoholkonsumet: pris, tilgjengelighet og markedsføringsreguleringer. Land som lykkes med å begrense totalkonsumet, lykkes også med å redusere skadevirkningene. Fordi vi i Norge tar i bruk alle disse virkemidlene, er nordmenns alkoholkonsum blant de laveste i Europa og vesentlig lavere enn de fleste land i Vest-Europa.

– Reklameforbudet for alkohol i Norge er en viktig del av alkoholloven og hovedformålet med forbudet er å hindre påvirkning som kan føre til økt etterspørsel etter alkoholholdige drikker, påpeker Lofthus.

Norsk alkoholpolitikk består av en pakke med mange ulike virkemidler som det i hovedsak har vært bred politisk enighet om. I Norge har vi blant annet et bevillingssystem som innebærer at all kommersiell virksomhet – produksjon, import, salg og skjenking – krever bevilling fra stat eller kommune. Det er aldersgrenser for kjøp av alkohol og begrensninger i salgs- og skjenketider og det er relativt høye avgifter på omsetning.

Kort om saken:

  • I februar varslet Helsedirektoratet Ballinciaga om et overtredelsesgebyr på opptil 2,4 millioner kroner for brudd på alkohollovens reklameforbud.
  • Markedsføringen av alkoholdrikken «Kald» var blant de mest alvorlige bruddene Helsedirektoratet har sett, uttalte Helsedirektoratet tidligere i år.
  • Gruppen valgte å fjerne alt ulovlig innhold allerede samme dag som de mottok forhåndsvarselet.
Vis mer

Relaterte Artikler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to top button