Helse og LivsstilNyheterOsloby

Responstid for ambulansebil

Ingen av de regionale helseforetakene når de veiledende tidene for responstid for ambulansebil ved akutte hendelser.

Det viser tall fra Helsedirektoratet:

Tiden det tar fra en alvorlig hendelse inntreffer til en pasient har fått nødvendig helsehjelp er ofte avgjørende for å unngå dødsfall, tap av leveår og funksjonsnivå eller lidelse

Det er en veiledende målsetting (regjeringen.no) at ambulansebil skal være framme på hendelsesstedet innen 12 minutter i 90 prosent av akutte hendelser i tettbygde strøk, og innen 25 minutter i 90 prosent av akutte hendelser i spredtbygde strøk.

I perioden 2020-2024 har ingen av helseregionene nådd de anbefalte tidene.  
 
– Rask tilgang på ambulanse kan være helt avgjørende for å redde liv. Vi har fortsatt en vei å gå for å nå de veiledende målsettingene som er satt for responstider i ambulansebil-tjenesten. Det er samtidig viktig å huske på at vi både har en godt utbredt kommunal legevakt og en av verdens beste luftambulansetjenester, sier helsedirektør Cathrine M. Lofthus. 

Variasjon i regionene 

Hvor nært de regionale helseforetakene er de veiledende responstidene varierer. Forskjellen mellom andelen i regionene er større for tettbygde strøk enn for spredtbygde strøk. Det er også variasjon mellom de ulike helseforetakene innad i regionene. 

I 2024 var andelen akutte hendelser i tettbygde strøk hvor ambulansebilen var på hendelsesstedet innen 12 minutter høyest i Helse Nord RHF med 79 prosent og lavest i Helse Sør-Øst RHF med 61 prosent. 

Andelen ambulanser som var framme på hendelsesstedet innen 25 minutter i spredtbygde strøk var høyest i Helse Sør-Øst RHF med 83 prosent og lavest i Helse Vest RHF med 80 prosent.  

Lofthus viser til  Meld. St. 23 (2024-2025) (regjeringen.no), hvor helseforetakene blir oppfordret til å legge til rette for ulike typer pasienttransport og bedre logistikk. Det vil kunne begrense belastningen på akuttambulanser, og slik styrke akuttberedskapen og bedre responstidene. 

Arbeid med å forbedre den akuttmedisinske tjenesten 

Helsedirektoratet har sammen med tjenesten sett på virkemidler som kan gi kortere og mer likeverdige responstider i ambulansetjenesten.  
 
– Som et ledd i dette vil vi starte et arbeid med å kartlegge mulighetene for å utvikle nye kvalitetsindikatorer og behovet for å revidere eksisterende indikatorer for hele det akuttmedisinske området. Arbeidet ledes av Helsedirektoratet, og gjøres i nært samarbeid med helsetjenesten og fagmiljøer, sier Lofthus. 

Mer om kvalitetsindikatorer

Vis mer

Relaterte Artikler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to top button