İlter Madencan: «Tyrkiske selskaper må gjenreise tilliten i internasjonale markeder»

Tillit til tyrkiske selskaper i internasjonale markeder er et hett tema. Styreleder i Madencan Çelik Profil A.Ş., İlter Madencan, delte sine erfaringer om utfordringer, kriser og fremtidsplaner i et intervju med vår avis.
Svindel skaper tillitsproblemer
Madencan påpekte at useriøse aktører som driver med falske presentasjoner og uten reell produksjon, har skadet omdømmet til seriøse tyrkiske eksportører.
– Disse aktørene er ute etter rask profitt, ikke ekte forretning. Dermed blir vi, som faktisk produserer og leverer, satt i en vanskelig situasjon. Dette er ikke bare et tyrkisk fenomen, men et globalt problem, sa han.
Han oppfordret utenlandske selskaper til alltid å besøke og undersøke bedrifter grundig før samarbeid.
Pandemien og økonomiske utfordringer
Koronapandemien skapte store utfordringer: knapphet på råvarer, stigende priser, inflasjon og valutauro i Tyrkia. Dette presset selskapet inn i en konkordatoprosess.
– For oss ble dette ikke et nederlag, men en mulighet til restrukturering. Vi har aldri stanset produksjonen, vi har beskyttet våre ansatte og oppfylt våre forpliktelser overfor kundene våre, forklarte Madencan.

En sterk industrireise
Grunnlagt i 2011 i Ankara, har Madencan Çelik Profil vokst til å bli en eksportør til 28 land. Med en produksjonskapasitet på 7.500 tonn og mer enn 5.000 ulike profiler, har selskapet markert seg som en av Tyrkias ledende produsenter.
– Det som gjør oss unike er evnen til å tilby skreddersydde løsninger, internasjonalt sertifisert kvalitet og raske leveranser. Derfor har vi blitt et pålitelig tyrkisk varemerke globalt, sa han.
Veien videre
Madencan understreket at selskapets mål er å styrke sin finansielle struktur, utvide antallet eksportland og satse på forskning, utvikling og nye sektorer de kommende fem årene.
Til unge gründere hadde han et klart råd: – Invester i kvalitet, vær tålmodige og lær å gjøre kriser til muligheter.
Stolthet over å representere Tyrkia
– I hver avtale representerer jeg ikke bare mitt selskap, men også landet mitt, Tyrkia, sa Madencan. Han fremhevet at selskapet aktivt inviterer utenlandske partnere til Tyrkia for å bygge ned fordommer og styrke relasjoner.
– Madencan Çelik Profil er ikke bare en fabrikk, men en verdig representant for tyrkisk industri. Vårt største mål er å bære «Made in Türkiye»-merket med stolthet på verdensmarkedet, avsluttet han.