
Er du klar for å utforske hvordan KI kan effektivisere interne prosesser i selskapet ditt? Det kan frigjøre tid, redusere kostnader og forbedre kvaliteten på produktet eller tjenesten du selger. Uansett bransje og størrelse kan KI gi store gevinster for bedrifter i alle bransjer.
Det er Yngve Kristiansen, KAM i Webstep, som spør og svarer selv, på ildsjelers vis. Webstep har nemlig god erfaring og solid kunnskap om KI, og tilbyr en helhetlig tilnærming for å hjelpe virksomheter med å utnytte kraften i kunstig intelligens.
– Mange virksomheter har gitt sine ansatte tilgang til KI-assistenter, og utnytter KI primært ut fra den enkelte ansattes interesse og initiativ. Det er nyttig og gir god læring, men den virkelige verdien oppnås først når KI integreres i selskapets forretningsprosesser. Med vår tilnærming jobber vi sammen med kunden for å identifisere hvilke prosesser som er gode kandidater for å automatiseres med KI.
– Vi analyserer dagens situasjon i virksomheten din, identifiserer forbedringsmuligheter, utvikler og implementerer skreddersydde løsninger og gir opplæring og videre optimalisering, sier Kristiansen.
En konkret utfordring
– For en av kundene våre identifiserte vi en konkret utfordring i salgsorganisasjonen deres, forteller Kristiansen.
Virksomheten administrerte innkommende forespørsler manuelt, inkludert e-posthåndtering, dokumentasjonssortering og oppretting av salgsdata i CRM-systemet.
– Verdifull tid gikk tapt til oppgaver som ikke direkte bidro til salgsvekst. Dermed var vi i gang med å automatisere prosessen med KI, fra mottak av forespørsler til oppdatering av CRM-systemet, sier han.
Brukervennlig og effektiv flyt
Løsningen fra Webstep integrerte sømløst med kundens eksisterende verktøy som Slack, Google Drive og HubSpot. Relevante dokumenter ble organisert og lagret på Google Drive, salgsoppdrag med all informasjon i HubSpot og forespørslene ble delt i relevante Slack-kanaler for teamoppfølging.
– Den skjematiske flyten er brukervennlig og effektiv, og alle steg ble automatisert bortsett fra en enkel videresending av e-poster, sier Kristiansen.
Gevinster på kort og lang sikt
Å håndtere hver forespørsel manuelt tok tidligere mellom 15 og 20 minutter. Et gjennomsnitt på 20 forespørsler per uke utgjør en besparelse på omtrent én arbeidsdag i uken. Det tilsvarer 20 prosent av et årsverk. Tid som nå kan brukes til mer verdiskapende oppgaver, som å styrke utadrettet salgsaktivitet og forbedre kundeopplevelsen.
– Dette er et tydelig eksempel på hvordan effektivisering gjennom KI gir konkrete og målbare gevinster, presiserer Kristiansen. Og legger til: – Det handler ikke bare om umiddelbare gevinster, men grunnlaget er også lagt for en mer strategisk og fremtidsrettet organisasjon. Automatiseringen har frigjort tid og ressurser til andre oppgaver, samtidig som den gir et datadrevet beslutningsgrunnlag som styrker både salgsstrategier og rekrutteringsprosesser.
Ved å eliminere personavhengighet og standardisere arbeidsflyten sikres en skalerbar løsning som kan vokse i takt med virksomhetens behov. Det gjør prosessen til en investering i både effektivitet og kvalitet på lang sikt.
Leverer løsninger til mange bransjer
Webstep leverer løsninger som effektiviserer alt fra økonomiprosesser og HR-administrasjon til kundeservice og innkjøp. – Uansett bransje kan kunstig intelligens frigjøre tid, redusere kostnader så du kan bruke mer tid på verdiskapende arbeid, avslutter Kristiansen.



